Trening metodą Warnkego – skupia się na przyczynach trudności a nie na objawach
Jak działa?
- poprawia koncentrację uwagi,
- zwiększa szybkość zapamiętywania pojemność pamięci,
- usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową,
- prowadzi do automatyzacji przetwarzania spostrzeżeń wzrokowych, słuchowych, zdolności motorycznych,
- podnosi poziom umiejętności czytania, pisania, mówienia; przyspiesza naukę tych umiejętności u dzieci
Dla kogo przeznaczona jest ta metoda?
- dzieci w wieku szkolnym (od 8 roku życia),
- młodzieży gimnazjalnej, licealistów, studentów,
- osób dorosłych wykonujących różne zawody,
- także dla osób z lekkim niedosłuchem, zaburzeniami mowy, dysleksja i inne,
- trening warto stosować jako metodę wspomagającą przy przygotowywaniu się do różnych egzaminów.
Informacje o metodzie:
Metoda stworzona przez Freda Warnkego po 15 latach badań naukowych. Ma mocne podstawy naukowe, jej efekty potwierdzone zostały licznymi badaniami.
Metoda od wielu lat stosowana w Niemczech, Austrii, Szwajcarii. W Polsce – od 2010 roku.
W diagnostyce i terapii wyżej wymienioną metodą wykorzystywany jest wysokiej klasy sprzęt medyczny – urządzenia: Brain-Boy Universal i Lateral-Trainer-Professional.
Trening dobierany jest indywidualnie.
U osób systematycznie stosujących trening efekty powinny być widoczne w krótkim czasie.
Badania nad efektywnością terapii metodą Warnkego
Efektywność terapii była badana m. in. przez psychologa z Uniwersytetu w Hanowerze – Uwo Tewesa podczas dwóch projektów badawczych. W 2001 roku Tewas przeprowadził projekt standaryzacyjny 7 funkcji podstawowych w grupie 382 dzieci w wieku 5-12 lat. W badaniach przeprowadzonych rok później dokonano porównania tych danych z danymi 28 dzieci z dysleksją i uzyskano bardzo znaczące różnice.
Uczestnicy badania zostali podzieleni na 3 grupy:
A – grupa kontrolna z dysleksją biorąca udział w tradycyjnych zajęciach dodatkowych
B – grupa z dysleksją wykonująca trening z wykorzystaniem Brain-Boy
C – grupa z dysleksją wykonująca trening z wykorzystaniem Brain-Boy, dodatkowo poddana treningowi lateralizacji za pomocą Lateral-Trainer-Professional
Po treningu trwającym 4 miesiące odnotowano następującą poprawę w umiejętności prawidłowej pisowni:
grupa kontrolna A - redukcja błędów o 6,3 %;
trening B - redukcja błędów o 18,9%;
trening C - redukcja błędów o 42,6%.
Natomiast postępy w procesie czytania kształtowały się następująco:
grupa kontrolna A - redukcja błędów o 6,6%;
trening B - redukcja błędów o 10,9%;
trening C - redukcja błędów o 18,1%.